sâmbătă, 19 septembrie 2009

La Starea civila, in costume populare

Pe cand in multe din orasele si satele noastre se sarbatorea cu o frenezie cam grotesca Halloween, la Oficiul starii civile din Iasi se producea un eveniment ce parea o replica a traditiei autentice. Doi tineri studenti s-au prezentat la Starea civila imbracati in superbe costume nationale. Mireasa, Emilia Matel, studenta in ultimul an la Informatica, este cea care a avut ideea. Si nu a fost una de moment. De fapt, e vorba de un vis al sau din copilarie. "Nu a fost ceva planificat in pripa", a marturisit Emilia. "Eu am stiut ca de copil ca voi imbraca acest costum popular vechi, care a apartinut bunicii mele. Il avea pregatit pentru propria ei nunta, dar nu a mai apucat sa-l imbrace, pentru ca a izbucnit razboiul si a trebuit sa se refugieze. A fost o femeie extraordinara, iar gestul meu este un omagiu adus curajului si curateniei sufletesti". Marama si fota miresei erau de acum 60 de ani, iar bluza, piesa de o valoare exceptionala, este veche de aproape un veac si jumatate (1860). Mirele, Alexandru, student la aceeasi facultate, a spus, la randul sau: "A trebuit sa respect dorinta iubitei mele, asa ca mi-am cumparat si eu ceva adecvat. Emilia isi iubeste foarte mult obarsiile si tara, iar asta este unul dintre miile de motive pentru care o admir". Toti cei aflati in acel moment la Oficiul starii civile de langa Teatrul National i-au admirat pe Emilia si pe Alexandru, iar d-na Renata Puscasu, sefa Oficiului, a declarat: "Din cate stiu, aceasta este o premiera la Iasi. Sunt fericita ca am oficiat unirea destinelor acestor tineri cu adevarat deosebiti".