sâmbătă, 19 septembrie 2009

Monahul Ilarion Muresan picteaza de 40 de ani icoane pe sticla

La Manastirea Nicula, intr-un mic atelier, un calugar picteaza de 40 de ani icoane pe sticla, incercand sa mentina vie traditia locului. Cu ocazia a 450 de ani de atestare documentara a Manastirii Nicula, calugarul Ilarion Muresan adus la Bucuresti, la Palatul Patriarhiei, o parte din munca sa. - Pictati de 40 de ani. De cati ani sunteti in viata monahala? - Am intrat la 16 ani in viata monahala. A venit insa Decretul 160, in urma caruia toti calugarii pana la varsta de 55 de ani au fost dati afara din manastiri. Am fost pribeag cativa ani, dar am tinut legatura cu viata monahala. In 1962, am ajuns la Manastirea Nicula. Timp de 8 ani am supravietuit in Manastirea Nicula doar eu si inca un calugar. A fost foarte greu sa intretinem manastirea, programul de slujbe si gospodaria proprie pe care o aveam pe atunci. - Ati fost martorul unui miracol cand ati ajuns la Nicula... - Da. Icoana facatoare de minuni de la Nicula a fost ingropata de credinciosi in 1948. O data cu ea, au mai fost ingropate vesminte bisericesti si alte icoane In iarna anului 1962, a fost descoperita intamplator de autoritati - erau niste lucrari de constructie si au dat peste groapa. Vedeti, pamantul ingheata iarna. Cand au deschis ascunzatoarea au gasit cioburi de la sticlele frante, rame putrezite complet - se vedeau urme de rugina din cuiele ramelor -, vesminte de asemenea putrezite - doar copcile de bronz mai ramasesera si un pumn de margele destramate din crucile cusute pe haine. Icoana facatoare de minuni a ramas insa intacta. Descoperirea s-a facut in ianuarie 1962, iar in iunie am venit eu la manastire. Am fost la groapa si am vazut resturile si icoana care a ramas intacta ca dovada ca este miraculoasa. - Cum ati inceput sa pictati? - De mic copil pictam icoane bizantine. In casa parinteasca aveam o colectie de icoane pe sticla de la Nicula... Cand am venit la manastire nu mai erau decat 4 icoane pictate pe sticla, iar in sat una singura. Toate fusesera colectionate. La indemnul ilustrului Ion Apostol Popescu, m-am apucat sa pictez copii fidele dupa cele traditionale. Folosesc sablonul asa cum au facut inaintasii, culori pe baza de ulei, iar conturul il fac cu pensule foarte subtiri, tot in ulei. Pentru fond folosesc foita traditionala aurie, iar ramele - rudimentare - mi le confectionez singur. - Nicula este locul de nastere al icoanei pe sticla. De ce tocmai aici? - Pictura pe sticla s-a nascut dupa anul 1700, dupa miracolul lacrimarii icoanei Maicii Domnului. Multi pelerini doreau sa aiba o copie a icoanei miraculoase, dar era greu. Pictura pe lemn a fost dintotdeauna foarte costisitoare: lemnul trebuie pregatit ani de zile, iar tehnica necesita multa munca. Asa s-a ajuns la sticla... Calugarii au inceput sa incondeieze chipul Maicii Domnului plangatoare pe foi de sticla, pe care le cumparau de la armenii din Gherla, care, la randul lor, o aduceau din glajariile din Boemia. Atat de mult erau solicitati calugarii, incat nu dovedeau si, mai ales iarna, chemau taranii din satul Nicula sa-i ajute la confectionatul ramelor, la frecatul culorilor din plante si chiar la incondeiatul icoanelor. Asa au inceput taranii niculeni sa picteze icoane pe sticla. Aproape doua secole s-a pictat in satul Nicula si aproape in fiecare familie era un mic atelier de icoane pe sticla. - Ce este specific icoanelor de la Nicula? - Cand taranii au preluat aceasta arta, au sters treptat linia bizantina si au inlocuit-o cu elemente din gospodaria taraneasca, de aceea acest gen de pictura are o amprenta atat de puternica a stilului naiv. Icoana "Iisus cu vita de vie", de pilda, reprezinta sfanta impartasanie. In aceasta icoana vita rasare din coasta Mantuitorului. Ori stim ca, atunci cand a fost insulitat Mantuitorul pe cruce, din coasta Lui a curs sange si apa. Sangele lui Iisus este impartasania credinciosilor in biserica noastra ortodoxa, iar vinul, care se foloseste la sfanta impartasanie, se face din struguri. O alta icoana foarte raspadita este "Maica Domnului plangatoare". Aici, elementul bizantin a disparut cu desavarsire - Maica Domnului seamana cu o mireasa de pe Somes, care-si plange fiul rastignit pe cruce. - Multe magazine vand icoane pe sticla "moderne"... - Fiecare picteaza cum crede, cum poate, cum stie. Picteaza foarte multa lume, dar din pacate unii picteaza bezmetic - orice, oricum.. Nu orice desen este o icoana. - A cata expozitie este cea de la Patriarhie? - E greu de spus... Dupa revolutie, am avut numeroase expozitii in tara, in Elvetia, Franta, Austria, SUA, Canada... Chiar si in Australia exista o colectie de icoane provenite din atelierul de la Nicula. - Va ganditi sa deschideti o scoala la Nicula? - Ma indoiesc sa se intample acest lucru, pentru ca de acum sunt la o varsta destul de inaintata, puterile slabesc pe zi ce trece, ochii ma lasa... Dar cat pot sa mai lucrez, am s-o fac.