vineri, 27 martie 2009

„Carol I“, ring de răfuieli politice

Una dintre cele mai importante instituţii de învăţământ din Dolj, Colegiul Naţional „Carol I“, stă să cadă. Pentru autorităţi, fie ele locale, judeţene sau naţionale, luptele politice şi orgoliile par să fie mai importante decât prestigiul unui colegiu, decât o clădire monument istoric care are nevoie de consolidare şi restaurare şi decât generaţii de olimpici naţionali şi internaţionali.
Reclamaţii şi certuri între directorul plin şi cel adjunct, care au ajuns şi la urechile mai-marilor de la Bucureşti, controale şi inspecţii cu iz politic ori de câte ori se schimbă conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj şi vizita preşedintelui României, Traian Băsescu, într-unul dintre cele mai mari colegii din Bănie, transformat de câţiva ani în şantier. Aşa s-ar putea rezuma scandalul care a izbucnit la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova, după vizita de vineri dimineaţă a preşedintelui, la care nu a luat parte şi conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj.

Notă de relaţie despre vizita lui Băsescu

Luni, la prima oră ale dimineţii, directorul CN „Carol I“ a fost chemat la sediul ISJ Dolj pentru a da o notă de relaţie legată de vizita preşedintelui şi de faptul că nu a fost anunţat şi inspectoratul. „Am fost chemat ca un elev care a făcut o boacănă pentru a da o notă de relaţie pentru că nu am informat inspectoratul de vizita preşedintelui. Le-am spus că vina îmi aparţine în totalitate, pentru că am aflat de vizita acestuia înainte cu 15 minute. În acele momente m-am gândit la şcoală, la ce să îi arăt şi, pe deasupra, aveam şi SPP-ul care dorea să vadă intrările, ieşirile, clădirea, aşa cum se face în cazul unei asemenea vizite“, a explicat Daniel Barbu.

Conducerea ISJ Dolj susţine însă că directorul a ştiut de vizita preşedintelui încă de la ora 9.00 şi că acesta nu a vrut să anunţe inspectoratul. „Mi se pare normal ca ISJ, care este aproape atât fizic, cât şi moral de Colegiul «Carol I», să ştie de vizita celui mai important om în stat. Nu în fiecare zi preşedintele vine să viziteze o şcoală. Am cerut note de relaţie directorului plin şi directorului adjunct, dar şi altor persoane, şi pot spune că am aflat că încă de la ora nouă dimineaţa în şcoală se făceau pregătiri legate de vizita preşedintelui“, a spus Luminiţa Popescu, inspector şcolar general al ISJ Dolj.

„Preşedintele ştia foarte multe lucruri despre «Carol I»“

Scopul scurtei vizite de vineri a lui Traian Băsescu a fost stadiul lucrărilor de consolidare şi reabilitare a clădirilor monument istoric care aparţin CN „Carol I“. Preşedintele a fost uimit că lucrările au fost sistate la un corp de clădire şi că toate celelalte aşteaptă încă fonduri de la minister. „Preşedintele ştia foarte multe lucruri despre «Carol». Ştia de situaţia în care se află, că trebuie consolidat şi restaurat, şi s-a mirat că lucrările nu au fost finalizate la corpul III. I-am spus că am solicitat bani
, dar nu am mai primit. A promis că va ruga forurile competente să ne acorde finanţarea“, a precizat Barbu.

Lucrări sistate din lipsă de fonduri

Lucrările la CN „Carol I“ au început în 2006, când prin trei hotărâri de guvern a fost alocată suma de 1,2 milioane de lei, din care 300.000 de lei au fost returnaţi la bugetul de stat pentru că nu au fost cheltuiţi. „Cei 900.000 de lei au fost pentru consolidarea şi reabilitarea corpului III. În 2007, am primit zero lei de la minister. Am primit 480.000 de lei de la primărie, dar i-am cheltuit pentru plata utilităţilor. Am înţeles că aceşti bani au rămas în fondul de rulment al primăriei de la cele trei hotărâri de guvern. Am mai primit, la o rectificare bugetară, 78.000 de lei pentru un studiu de fezabilitate şi pentru expertiza tehnică la corpul I, clădirea din faţă, dar la licitaţie nu a venit nimeni şi am pierdut banii. Motivul ar fi că este clădire monument istoric“, a explicat Barbu. În prezent, lucrările la corpul III au fost sistate din lipsă de bani, conducerea liceului aşteptând să vadă ce fonduri va aloca ministerul în acest an. „Ne-ar mai trebui 500.000 de lei ca să finalizăm lucrarea şi acest lucru s-ar întâmpla în câteva luni. În prezent, lucrările sunt oprite pentru că nu mai avem bani. Primăria ne-a alocat în acest an 50.000 de lei şi aşteptăm să vedem ce ne dă şi ministerul. Cât despre corpul I, cel din stradă, aici vorbim de investiţii de peste 30 de milioane, pentru că este un monument istoric. Nu ştim însă cât va mai rezista şi dacă va supravieţui unui cutremur“, a spus Daniel Barbu.

ISJ Dolj a propus ministerului alocarea a 400.000 de lei pentru continuarea lucrărilor la CN „Carol I“.

Reclamaţii, controale la „Carol I“

Altă problemă care tulbură activitatea didactică din colegiu o reprezintă reclamaţiile pe care proaspătul director adjunct Dan Mic, membru PNL, le face la adresa directorului, membru PD-L. „Au apărut numeroase reclamaţii făcute de directorul adjunct Dan Mic, care acuză managementul defectuos. Eu nu am făcut mai mult decât predecesorii mei, dar nu se poate spune că nu am făcut nimic. Avem numeroase inspecţii, controale, de la audit, de la inspectorii de sector, care nu au ca scop decât schimbarea directorului. Aceasta nu ar fi tragedie, dar în şcoală s-a creat o stare de tensiune şi acest lucru nu este normal“, a menţionat Barbu.

Directorul adjunct fuge de concurs

Directorul de la „Carol I“ susţine că inspecţiile şi controalele au fost făcute de soţia directorului adjunct Mic, Anca Mic, inspector şcolar la ISJ. „Din această cauză, Diana Buşoi a avut şi o interpelare în parlament şi s-a cerut rezolvarea acestei probleme de către ISJ. A fost clar un conflict de interese faptul că soţia reclamantului a verificat veridicitatea sesizării. Nu înţeleg atitudinea directorului adjunct, care nu s-a înscris la concurs pentru postul lui. Poate vrea alt post de conducere aici, în şcoală“, a spus Barbu.

Conducerea ISJ Dolj a declarat că nu se urmăreşte schimbarea conducerii colegiului, iar controalele nu sunt decât reacţii la sesizări. „S-au efectuat controale la «Carol», dar toate au fost în baza unor sesizări. Controalele nu au fost efectuate de inspectorul Anca Mic, pentru că dânsa nu se mai ocupă de «Carol» de când soţul a devenit director adjunct. S-a mai efectuat şi un control pe parte de audit, care nu are nici o legătură cu procesul de învăţământ“, a explicat Luminiţa Popescu.

Reporterii GdS au încercat să îl contacteze pe directorul adjunct Dan Mic, dar acesta nu a fost găsit în birou.