vineri, 27 martie 2009

Drumurile morţii

Zeci de oameni îşi pierd viaţa pe şoselele din Gorj, iar numărul acestora este în continuă creştere de la an la an. Astfel, moartea seceră sufletele şoferilor care fie adorm la volan, fie au viteză excesivă ori nu adaptează viteza la condiţiile de trafic. Cele trei ceasuri rele se adeveresc şi la volan pentru că cele mai multe decese se produc vinerea, iar între orele 14 şi 22 accidentele mortale sunt cel mai des întâlnite. O analiză a accidentelor grave arată că dacă în anul 2006 şi-au pierdut viaţa 34 de oameni, în 2007 numărul morţilor a fost aproape de 50. Crucile de pe marginea drumurilor stau mărturie că de pe aceste şosele zeci de suflete s-au ridicat către ceruri.

O plimbare pe drumul naţional DN 67, pe relaţia Scoarţa-Bengeşti-Ciocadia, te înspăimântă. Şoseaua ce poartă acest nume a curmat vieţile a zeci de oameni, în a căror amintire tot atâtea cruci stau mărturie a existenţei lor mult prea efemere. Pe marginea acestei artere poţi zări, pe o rază de câţiva kilometri, mai bine de 20 de cruci la căpătâiul cărora, uneori, mai pâlpâie flacăra tristă a unei lumânări îndoliate. Este doar un exemplu pentru că pe multe din străzile din Gorj s-au înregistrat zeci de morţi, zeci de accidente grave sau sute de accidente uşoare.
Analiză înfricoşătoare

Caii - un pericol pe drumurile gorjeneO analiză a poliţiştilor din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Gorj scoate în evidenţă o realitate dramatică. În cele 365 de zile ale anului trecut au fost înregistrate 71 de accidente grave, 49 de morţi şi 26 de accidente uşoare. Aceeaşi analiză reliefează faptul că din punct de vedere a cauzei ce a dus la producerea accidentului, pe primele locuri stau viteza neadaptată la condiţiile de drum, pietonii aflaţi pe partea carosabilă dar şi faptul că aceştia au traversat drumul necorespunzător. De pildă, viteza neadaptată la condiţiile de drum a făcut nouă morţi, a dus la producerea a 15 accidente grave soldate cu şase răniţi grav ajunşi pe paturile de spital. De asemenea, tot anul trecut, depăşirea neregulamentară a curmat viaţa a trei oameni şi a accidentat grav alţi doi. Somnul este un alt motiv cauzator de moarte, adormirea la volan făcând victime două persoane şi rănind grav o alta.
Vinerea neagră

Vinerea este ziua care bagă în pământ cei mai mulţi şoferi, potrivit aceleaşi analize făcute de către poliţiştii gorjeni. În consecinţă, în această zi, pe şoselele din Gorj, au murit nouă oameni, iar marţea şi miercurea au fost rănite grav câte şase persoane. Cele mai puţine decese au avut loc în ziua de sâmbătă, în timp ce duminica au decedat nouă persoane şi au ajuns pe patul de spital, grav rănite, alte patru. În privinţa orelor la care se produc aceste accidente, după-amiaza este cea mai neagră. În intervalul orar 14.00-22.00 au murit 20 de oameni, în timp ce în perioada 22.00-06.00 au decedat alţi 19. Cele mai puţine pierderi de vieţi omeneşti au avut loc între orele 06.00-14.00 dar, în acelaşi interval, au fost rănite grav 12 persoane.
Târgu-Jiu- oraşul morţii

În privinţa localităţilor unde au avut loc cele mai multe accidente, analiza poliţiştilor arată că pe raza municipiului Târgu-Jiu s-au produs
13 accidente grave, soldate cu şapte morţi şi şase răniţi grav. Următoarea localitate din acest top al morţii este Bumbeşti-Piţic unde au murit patru persoane. Alte trei decese s-au produs pe DN 67 în dreptul localităţilor Roşiuţa-Motru şi pe raza comunei Polovragi. De asemenea, pe drumul european DE 79, în dreptul localităţii Ţânţăreni, s-au produs două accidente grave cu tot atâţia morţi, situaţia fiind asemănătoare şi pe raza comunei Bâlteni unde, la Peşteana, au murit doi oameni.
Pe de altă parte, pe drumurile de la ţară şi-au găsit sfârşitul 30 de persoane şi au avut loc cele mai multe accidente, 40 la număr. Tot în mediul rural s-au consumat şi cele mai multe accidente uşoare, de această dată numărul accidentaţilor depăşind 180. De asemenea, o creştere alarmantă s-a înregistrat în afara localităţilor, acolo unde 72 de persoane s-au accidentat uşor, numărul acestora crescând astfel cu 34 comparativ cu anul precedent.
Privind prin prisma acestor cifre reci dar reale, reiese că, pentru mulţi, drumul cu autoturismul poate fi chiar ultimul drum…